Tillgängliga lekplatser

Tillgängliga lekplatser – säkerhet och lekglädje för alla barn
Enligt SS-EN 1176-1:2017, särskilt introduktion & punkt 4.2.9.5

En modern lekplats ska vara mer än bara säker – den ska vara tillgänglig för alla barn, oavsett fysisk eller kognitiv förmåga. Lek är en grundläggande rättighet, och det inkluderar barn med funktionsnedsättning.

Enligt SS-EN 1176-1 ska lekredskap utformas så att barn med olika behov kan delta i leken – säkert, självständigt och med glädje.

Vad innebär tillgänglig lek?
Tillgänglighet betyder inte att alla redskap passar alla barn. Det betyder att lekplatsen som helhet erbjuder meningsfull lek även för barn med begränsad rörlighet, synnedsättning eller andra funktionsvariationer.

Det kan handla om:
Ramper, handräcken och breda passageytor
Lekredskap som kan användas utan avancerad motorik
Tydlig kontrastmarkering och taktila ytor
Plats för assistans – t.ex. intill gungor eller snurrplattor

Vanliga tillgänglighetsbrister
Vid våra besiktningar ser vi ofta att goda intentioner saknar teknisk förankring:
Ramper utan halkskydd eller fel lutning
Låga redskap utan säker åtkomst
Brist på friyta för rullstol eller barnvagn
Lekytor som endast nås via trappsteg eller smala passager

Vad säger standarden?
SS-EN 1176-1 rekommenderar att:
Lek ska bygga på grundläggande färdigheter (ej krav på avancerad balans eller styrka)
Barn ska kunna ta sig till och från lekutrustning utan att ständigt fokusera på varje rörelse
Lekmiljön ska vara stimulerande, men inte begränsande

Checklista för tillgänglig lekplats
Finns det minst en väg till lekplatsen som är hård, jämn och bred?
Är det möjligt att nå minst ett lekredskap utan hjälp?
Kan barn och vuxna mötas, samverka och leka tillsammans på platsen?

Sammanfattning
Att skapa en tillgänglig lekplats handlar inte om att göra "speciella" ytor – det handlar om att inkludera fler i samma lek. När vi bygger för mångfald, bygger vi också för gemenskap, trygghet och glädje.

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Etikettmoln